Website Roberto Simanowski


index | Bio | Courses | LecturesPublications | Writing Samples | Online-Journal



"Abfall. Das alternative ABC der neuen Medien," Berlin: Matthes & Seitz 217 (PDF)

“Debates in the Digital Humanities formerly known as Humanities Computing,” Electronic Book Review March 5, 2017 (http://electronicbookreview.com/thread/electropoetics/debated)

“Instant Selves: Algorithmic Autobiographies on Social Network Sites,” New German Critique 44:1 (139) 2017: 233-244. (PDF)

Data Love. The Seduction and Betrayal of Digital Technologies, New York: Columbia University Press 2016 (PDF)

Digital Humanities and Digital Media. Conversations on Politics, Culture, Aesthetics, and Literacy, London: Open Humanities Press 2016 (free download: http://www.openhumanitiespress.org/books/titles/digital-humanities-and-digital-media)

Textmaschinen - Kinetische Poesie - Interaktive Installation. Zum Verstehen von Kunst in digitalen Medien, Bielefeld: Transcript 2012 (PDF)

Digital Art and Meaning. Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations, Minneapolis: University of Minnesota Press 2010 (PDF)

"Digital Anthropophagy. Refashioning Words as Image, Sound and Action", in: Leonardo, Journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology, Cambridge, MA: MIT Press (2/2010, S.159-163). (PDF)

"Text as Event: Staring at and Looking through Processed Words in Digital Arts" in: Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, hg. v. Ulrik Ekman, Cambridge, MA: MIT Press, S. 191-204. (PDF)

"Teaching Digital Literature: Didactic and Institutional Aspects" Introduction to part II: Reading Moving Letters: Digital Literature in Research and Teaching. A Handbook, ed. Roberto Simanowski, Peter Gendolla and Jörgen Schäfer, Bielefeld: Transcript 2010, S. 231-248. (PDF)

"What is and to What End Do We Read Digital Literature?", in: Literary Art in Digital Performance: Case Studies and Critical Positions, ed. Francisco Ricardo, London, New York: Continuum 2010, S. 10-21. (PDF)

Digitale Medien in der Erlebnisgesellschaft. Kultur - Kunst - Utopie, Reinbek bei Hamburg: Rowohlts Enzyklopädie 2008 (PDF)

"Transmediale Kunst als Phänomen aktueller Ästhetisierungsprozesse", in: Transmedialität. Studien zu paraliterarischen Verfahren, ed. Urs Mezer, Roberto Simanowski and Christoph Zeller, Göttingen: Wallstein-Verlag 2006, pp. 39-81. (PDF)

Interfictions. Vom Schreiben im Netz, Frankfurt am Main: Edition Suhrkamp 2002. (PDF)

"Autorschaften in digitalen Medien. Einleitung", in: Text & Kritik, Heft 152 (October 2001), pp. 3-21. (PDF)

"Einleitung. Der Salon als dreifache Vermittlungsinstanz", in: Europa - ein Salon? Beiträge zur Internationalität des literarischen Salons, ed. Roberto Simanowski, Horst Turk and Thomas Schmidt, Göttingen: Wallstein Verlag 1999, pp. 6-40. (PDF)

"Einleitung. Zum Problem kultureller Grenzziehung", in: Kulturelle Grenzziehungen im Spiegel der Literaturen: Nationalismus, Regionalismus, Fundamentalismus, ed. Horst Turk, Brigitte Schultze and Roberto Simanowski, Göttingen: Wallstein Verlag 1998, pp. 8-60. (PDF)

"Erinnern und Vergessen im Netz", in: Erinnerung. Philosophische Perspektiven, ed. Christian Lotz, Thomas R. Wolf, Walther Ch. Zimmerli, München: Fink Verlag 2002, pp. 249-269. (PDF)

Das Glück des Genitivs und die Zerstreuung. Christian August Vulpius' Räuberroman Rinaldo Rinaldini", in: Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur 1 (1999), pp. 41-54. (PDF)