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PUBLICATIONS

 

a. Books authored 

 

  1. Medien und Bildung. Vom Verschwinden der Computer in Schule und Gesellschaft [Media Literacy. The Disappearance of the Computer in School and Soceity](forthcoming with Matthes & Seitz 2018) 
  2. Abfall. Das alternative ABC der neuen Medien (Berlin: Matthes & Seitz 2017),187 pp. (Dissent The alternative ABC of new Media forthcoming with MIT Press, fall 2018)
  3. Digital Humanities and Digital Media. Conversations on Politics, Culture, Aesthetics, and Literacy (London: Open Humanities Press 2016), 305 pp   
  4. Facebook Society (Berlin: Matthes & Seitz 2016), 238 pp (Facebook Society. Losing our Selves in Sharing Ourselves forthcoming with Columbia University Press, spring 2018)
  5. Data Love. The Seduction and Betrayal of Digital Technologies (New York: Columbia University Press 2016), 150 pp.
  6. Textmaschinen, Kinetische Poesie, Interaktive Installationen. Zum Verstehen von Kunst in digitalen Medien [Text Machines, Kinetic Poetry, Interactive Installation. Understanding Art in Digital Media], (Bielefeld: Transcript 2012), 328 pp.
  7. Digital Art and Meaning. Reading Kinetic Poetry, Text Machines, Mapping Art, and Interactive Installations (Minneapolis: University of Minnesota Press 2010), 292 pp.
  8. Digitale Medien in der Erlebnisgesellschaft. Kultur – Kunst – Utopie [Digital Media in the Society of Event: Culture, Art, Utopia] (Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2008), 302 pp.
  9. Interfictions: Vom Schreiben im Netz [Interfictions: Writing on the Net] (Frankfurt am Main: Edition Suhrkamp, 2002), 198 pp.
  10. Die Verwaltung des Abenteuers: Massenkultur um 1800 am Beispiel Christian August Vulpius [The Administration of Adventure: Mass Culture around 1800] (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1998), 403 pp.


b. Books edited


1.     Roberto Simanowski, Peter Gendoll, Jörgen Schäfer, Reading Moving Letters: Digital Literature in Research and Teaching. A Handbook (Bielefeld: Transcript 2010), 380 pp.

2.     Urs Meyer, Roberto Simanowski, Christoph Zeller, Transmedialität. Studien zu paraliterarischen Verfahren [Transmediality. On Para-literary Procedures] (Göttingen: Wallstein, 2006), 400 pp.

3.     Roberto Simanowski, Literatur.digital: Formen und Wege einer neuen Literatur [Literature Digital: Forms and Paths of a New Literature] (Munich: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002), 194 pp.

4.     Roberto Simanowski, Digitale Literatur [Digital Literature], Text & Kritik 152 (October 2001), 150 pp.

5.     Roberto Simanowski, Horst Turk, Thomas Schmidt, Europa – ein Salon? Beiträge zur Internationalität des literarischen Salons [Europe — A Salon? Contributions to the Internationality of the Literary Salon] (Göttingen: Wallstein, 1999), 384 pp.

6.     Horst Turk, Brigitte Schultze, Roberto Simanowski, Kulturelle Grenzziehungen im Spiegel der Literaturen: Nationalismus, Regionalismus, Fundamentalismus [Drawing Cultural Boundaries as Reflected in Literature: Nationalism, Regionalism, Fundamentalism] (Göttingen: Wallstein, 1998), 360 pp.


c. Online-Journal dichtung-digital.org edited

 

2014:       Volume 43 (co-edited), 44

2009:       Volume 38

2008:      Volume 37

2006:      Volume 36

2005:      Volume 35

2004:      Volume 31, 32

2003:      Volume 27, co-edited volume 28
2002:      Volume 21, 23, 24, 25

2001:      Volume 15, 16, 17, 18, 19, 20

2000:        Volume 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14

1999:       Volume 01, 02, 03, 04, 05, 06


d. Articles in refereed journals

  1. Instant Selves: Algorithmic Autobiographies on Social Network Sites,” New German Critique (forthcoming issue139, February 2017) 
  2. “Debates in the Digital Humanities formerly known as Humanities Computing,” Electronic Book Review (forthcoming December 2016)  
  3. “Medienpädagogik und Medienwissenschaft. Theoretische Vorüberlegungen zu einer Praxis der Medienbildung” [Media Pedagogic and Media Studies. Preliminary ideas on the practice of media literacy], dichtung-digital.org Vol. 43 (http://www.dichtung-digital.de/en/journal/aktuelle-nummer/?postID=2185. Journal)
  4. “The New Aesthetic of Speculative Realism, or, How Interpretation Lost the Battle Out to Materiality and How Comfortable this Is to Humans,” Speculations: A Journal of Speculative Realism, V/2014: 359-381.
  5. Selbsterkenntnis und Dokumentation im Zeitalter ihrer mechanischen Produktion: Facebooks Tagebuch” [Selfknowledge and Documentation in the Age of its Mechanical Production: Facebook’s Diary], Theater der Zeit (Recherchen 110) 2014: 60-73.
  6. Das Internet als Ort der Literatur” [Internet as Place of Literature], Sprache im technischen Zeitalter 12/2013: 429-438.
  7. “Digital Anthropophagy: Refashioning Words as Image, Sound and Action”, Leonardo, Journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology 43: 2/2010: 159-163.
  8. Datentransformation, Ikonizität, Naturalismus. Mapping-Kunst als symbolische Form der Gegenwart” [Data-Transfer, Iconism, Naturalism. Mapping-Art as contemporary symbolic form], Kodikas/Code 29: 1-3 (2006): 251-266.
  9. “Hermeneutik der Tiefeninformation: Zur Psychologie des digitalen Bildes” [Code-Hermeneutics. On phsychology of digital images], Kodikas/Code 24: 3-4 (2001): 129-136.
  10. “Von der Lyrikmaschine zum Internetroman” [From Poetrymachine to Internet-Novel], Der Deutschunterricht (Special Issue: Hypertext und Hyperfiction) 2/2001: 15-30.
  11. “Literaturwissenschaft und Neue Medien: Perspektiven einer Ästhetik der digitalen Literatur”[Literary Studies and New Media: Perspectives of an aesthetics of digital literature], Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur 1/2001: 1-35.
  12. “Das Glück des Genitivs und die Zerstreuung: Christian August Vulpius’ Räuberroman Rinaldo Rinaldini” [The Fortune of Genetive and Distraction: Christian August Vulpius’ novel Rinaldo Rinaldini], Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur 1/1999: 41-54.
  13. “Reisen ins Gewisse: Die Produktion des bürgerlichen Touristen um 1800” [Safe Journeys: The production of the tourist in 1800], Acta atis Nicolai Copernici: Filologia Germanska 321 (1997): 13-29.
  14. “Die postmoderne Aporie und die Apologie des Sokrates” [Postmodern Aporia and the Apologia of Socrates], Weimarer Beiträge 2/1997: 237-254.


e. Chapters in books

 

  1. “Erzählen in den Social Media,” Handbuch Erzählen, ed. Matías Martínez, Stuttgart/Weimar (forthcoming 2017).
  2. “Reading Digital Art in the Age of Double-Coding”, Proceedings ISEA 2016 Cultural R>Evolution, ed. Olli Tapio Leino, Hong Kong 2016, 199-203     
  3. “Creativity and digital text”, The Routledge Handbook of Language and Creativity, ed. Rodney Jones (London, New York: Routledge), 2015, pp. 383-397
  4. “Religion und Internet: Die neuen Priester der Links” [Religion and Internet. The New Priest of the Link], Orte der Europäischen Religionsgeschichte, ed. Jürgen Mohn, Adrian Hermann (Würzburg: Ergon Verlag 2014), pp. 337-362
  5. Digital and Net Art, The Johns Hopkins Guide to Digital Media and Textuality, ed. Marie-Laure Ryan, Lori Emerson, Benjamin Robertson (Baltimore: Johns Hopkins University Press 2014), pp. 133-138.
  6. „Writing and Reading in Digital Media: From Hypertext to Timeline,“ Analyzing Digital Fiction, ed. Alice Bell, Astrid Ensslin, Hans Kristian Rustad (London, New York: Routledge 2014), pp. 197-206.
  7. “Utopien und Dystopien im Internet und die antiutopische Botschaft des Mediums” [Utopia and Dystopia on the Internet and the Anti-Utopian Message of the Medium], Möglichkeitsdenken: Utopie und Dystopie in der Gegenwart, ed. Wilhelm Voßkamp, Günter Blamberger, Martin Roussel, München: Fink 2013, pp. 259-289.
  8.  Jean Pauls vergebliche Postmodernität [Jean Paul’s Futile Postmodernity], Jahrbuch der Jean Paul Gesellschaft 2013, S. 61-73.
  9. Eating Text and Avant-garde: The Life of Words as Image, Sound and Action, and the Undermining of the Avant-garde Through its Mechanical Reproduction,” Transmediality & Transculturality, ed. Nadja Gernalzick (Heidelberg: Winter 2012), pp. 241-269.
  10. Autorschaft und digitale Medien. Eine unvollständige Phänomenologie” [Authorship and Digital Media. An Incomplete Phenomenology], Medien der Autorschaft, ed. Lucas Marco Gisi, Urs Meyer, Reto Sorg (München: Wilhelm Fink 2013), pp. 257-261.
  11.  “Text as Event: Calm Technology and Invisible Information as Subject of Digital Arts,” Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, ed. Ulrik Ekman (Cambridge, MA: MIT Press 2012), pp. 191-204.
  12. “The Compelling Charm of Numbers: Writing For and Thru the Network of Data,” Remediating the Social, ed. Simon Biggs (Edinburgh 2012), pp. 20-27.
  13. Transmediale Bewegungen: Text als Bild, Ton und Performance,Inter- and Transmedial Literature - Literatur inter- und transmedial, ed. David Barthrick, Heinz-Peter Preußer (Amsterdam, New York: Rodopi 2012), pp. 311-324.
  14. “Identity in the Age of Digital Media/L’identità nell’ era del media digitalo,” Virtual Identities/Identità Virtuali, Ausstellungskatalog, ed Centro di Cultura Contemporanea Strozzini, (Florenz: Fondazione Palazzo Strozzi 2011), pp. 42-51.
  15. “Digitale Literatur. Eine Einführung” [Digital Literature. An Introduction], Internet.kom. Neue Sprach- und Kommunikationsformen im World Wide Web, ed. Sandro M. Moraldo (Rom: Aracne 2011), pp. 149-167.
  16.  “Konservativer Avantgardismus, oder: Die Rettung der Kunst im Zeichen der Technik”, Anderes als Kunst. Àsthetik und Techniken der Kommunikation, ed. Thomas Kamphusmann, Jörgen Schäfer (München: Fink 2010), pp. 235-257. 
  17. “Reading Digital Literature: Definitions, Criteria, Methods,” Introduction to part I in Reading Moving Letters (see section 3b), pp. 15-28.
  18. “Teaching Digital Literature: Didactic and Institutional Aspects”, Introduction to part II in Reading Moving Letters (see section 3b), pp. 231-248.
  19. “Event and Meaning. Reading Interactive Installations in the Light of Art History,” Beyond the Screen, Transformations of Literary Structures, Interfaces and Genres, ed. Jörgen Schäfer, Peter Gendolla (Bielefeld: Transcript 2010), pp. 137-152.
  20. “What is and to What End Do We Read Digital Literature?,” Literary Art in Digital Performance: Case Studies and Critical Positions, ed. Francisco Ricardo (London, New York: Continuum 2010), pp. 10-21.
  21. “Hypertext”, entry for Handbuch der literarischen Gattungen, ed. Dieter Lamping (Stuttgart: Alfred Körner 2009), pp. 387-392.
  22. “Cyberpunk”, “Digitale Literatur”, “Hypertext”, and “Netzliteratur”, entries in Lexikon Avantgarde, ed. Walter Fänders, Hubert van den Berg (Tübingen: Metzler 2009), pp. 69, 85-86, 142-143 and 224-225.
  23. “Literatur, Bildende Kunst, Event? Grenzphänomene in den neuen Medien” [Literature, Visual Art, Event? Borderlines in new media], Grenzen der Literatur. Zu Begriff und Phänomen des Literarischen, ed. Fotis Jannidis, Simone Winko, Gerhard Lauer (Berlin: de Gruyter 2009), pp. 621-638.
  24. “Hypertextualität” [Hypertexuality] and “Elektronische und digitale Medien” [Electronic and Digital Media], entries for Handbuch Literaturwissenschaft [Reference Book Study of Literature], ed. Thomas Anz (Stuttgart, Weimar: Metzler 2007), pp. 244-254.
  25. Listening Post – Vom Doppelleben der Wörter” [Listening Post – The Double Life of Words], Die schönen und die nützlichen Künste. Literatur, Technik und Medien seit der Aufklärung (Festschrift for Harro Segeberg) ed. Knut Hickethier, Katja Schuhmann (München: Fink, 2007), pp. 363-371.
  26. “Holopoetry, Biopoetry and Digital Literatures. Close Reading and Terminological Debates”, in: The Aesthetics of Net Literature. Writing, Reading and Playing in Program-mable Media, ed. Peter Gendolla, Jörgen Schäfer, Bielefeld: Transcript, 2007, pp. 3-66.
  27. “Transmediale Kunst als Phänomen aktueller Ästhetisierungsprozesse” [Transmedial Art as Example of Contemporary Aestheticization], Transmedialität, pp. 39-81 (see section 3b).
  28. “Vorwort” [Introduction], together with Urs Meyer and Christoph Zeller, Transmedialität, pp. 7-17 (see section 3b).
  29. “Fotografie ohne Kamera: Wie man aus obszönen Readymades des Internet Offline-Kunst macht” [Photography Without Camera. How to turn obscene online ready-mades into offline art], SchnittStellen. Basler Beiträge zur Medien-wissenschaft Bd. 1, ed. Sigrid Schade, Thomas Sieber, Georg Christoph Tholen (Basel: Schwabe, 2005), pp. 471-485.
  30. “Digitale Literatur,” Websprache.net. Sprache und Kommunikation im Internet, ed. Jens Runkehl, Peter Schlobinski, Torsten Siever (Berlin, New York: de Gruyter, 2005), pp. 185-201.
  31. Lesen, Sehen, Klicken: Die Kinetisierung Konkreter Poesie” [Reading, Seeing, Clicking. Kinetic concrete poetry], Digitalität und Literalität. Zur Zukunft der Literatur, ed. Harro Segeberg, Simone Winko (München: Fink, 2005), pp. 161-177.
  32. “Spectacle,” Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, ed. David Herman, M. Jahn, Marie-Laure Ryan (London, New York: Routledge, 2005), pp. 556-557.
  33. Entgrenzung und Grenzziehung im Internet” [De-territorialisation and Demarcation in Internet], Grenzüberschreitungen. Differenz und Identität im Europa der Gegenwart, ed. Holger Huget, Chryssoula Kambas, Wolfgang Klein (Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005), pp. 115-132.
  34. Erinnern und Vergessen im Netz” [Memory and Oblivion Online], Erinnerung. Philosophische Perspektiven, ed. Christian Lotz, Thomas R. Wolf, Walther Ch. Zimmerli (München: Fink, 2004), pp. 249-269.
  35. “Der Autor ist tot, es lebe der Autor – Autorschaften im Internet” [The Author is Death. Long Live the Author! Authorship Online], Interaktivität. Ein transdisziplinärer Schlüsselbegriff, ed. Christoph Bieber, Claus Leggewie (Frankfurt am Main, New York: Campus, 2004), pp. 190-215.
  36. “Stuttgarter Gruppe und Netzprojekte. Interview mit Reinhard Döhl und Johannes Auer” [The Stuttgart Group and Net-Projects. Interview with Reinhard Döhl and Johannes Auer], $ wurm = ($apfel>0) ? 1 : 0; experimentelle literatur und internet. memoscript für reinhard döhl, (Zürich and Stuttgart: update verlag, 2004), pp. 158-176.
  37. “Tod des Autors? Tod des Lesers!,” and “Death of the Author? Death of the Reader!,” p0es1s. Ästhetik digitaler Poesie/The Aesthetics of Digital Poetry, ed. Friedrich W. Block, Christiane Heibach, Karin Wenz (Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz, 2004), pp. 79-91.
  38. “Digitale Literatur? Das Essay zum Wettbewerb,” Literatur.digital, pp. 11-25 (see section 3b).
  39. “Geburt und Entwicklung der digitalen Literatur,” Literatur.digital, pp. 56-91 (see section 3b).
  40. Interviews on Digital Literature in Curricula with Peter Schlobinski and Georg Christoph Tholen, Literatur.digital, pp. 111-120 (see section 3b).
  41. “20 Versuche digitaler Literatur: Die Wettbewerbsbeiträge,” in: Literatur.digital, pp. 137-178 (see section 3b).
  42. “Interactive Fiction und Software-Narration: Begriff und Bewertung digitaler Literatur,” Liter@tur. Computer/Literatur/Internet. Beiträge zu einer Theorie einer digitalen Literatur, ed. Torsten Liesegang, Hansgeorg Schmidt-Bergmann (Bielefeld: Aisthesis, 2001), pp. 117-140.
  43. “Autorschaften in digitalen Medien: Einleitung,” Text & Kritk 152 (October 2001): pp. 3-21 (see section 3b).
  44. “Einleitung: Der Salon als dreifache Vermittlungsinstanz,” Europa – ein Salon? (see section 3b), pp.8-39 (see section 3b).
  45. “Die virtuelle Gemeinschaft als Salon der Zukunft,” Die Internationalität des literarischen Salons, pp. 345-369 (see section 3b).
  46. “Die Wende der DDR als doppelter Kulturkonflikt,” Unerledigte Geschichten. Der literarische Umgang mit Nationalität und Internationalität, ed. Gesa von Essen, Horst Turk (Göttingen: Wallstein, 2000), pp. 201-227 (see section 3b).
  47. “Einleitung: Zum Problem kultureller Grenzziehung,” Kulturelle Grenzziehungen, pp. 8-60 (see section 3b).
  48. “System und Witz: Jean Pauls Kosmopolitismus als Effekt des sprachphilosophischen Zweifels,” Kulturelle Grenzziehungen, pp. 170-192 (see section 3b).
  49. “Die methodischen Grundlagen des Nationalismus am Beispiel Johann Gottfried Herders,” Nationale Identität. Aspekte, Probleme und Kontroversen in der deutschen Literatur, ed. Johanna Jablkowska, Malgonata Polróle (Lódz: Wydawnictwo Uniwersytetu Lódzkiego, 1998), pp. 52-66.
  50. “Nonnen, Lesben, untreue Witwen. Der Erfolgsautor Christian August Vulpius und seine Rezeption der Französischen Revolution”, in: Almanach. VIA REGIA '96. Begegnung mit Frankreich, hg. v. Europäischen Kulturzentrum in Thüringen für Europa, Erfurt 1997, pp. 36-43.

 

f. Articles in non-refereed journals


1.     “Automaten-Manierismus und narrative Schemata,” Neue Deutsche Literatur 5/2003: 158-172.

2.     “Krise des Verstehens – Lesekompetenz nach PISA,” Neue Deutsche Literatur 1/2003: 173-177.

3.     “Aleatoric as Enlightenment. Simon Biggs' Deconstruction of a Kafka Text,” CyberText Yearbook 2003: 120-128.

4.     “Das tilgungslose Palimpsest und andere medienkritische Stücke in Esther Hunzikers Projekt-Galerie ‘un focus’,” Neue Deutsche Literatur 5/2002: 163-169.

5.     “Aleatorik als Aufklärung: Simon Biggs’ Dekonstruktion eines Kafka-Textes,” Neue Deutsche Literatur 4/2002: 125-134.

6.     “Elektramaschine: Ein ‘Film’ als Parodie auf den Hypertext: Frank Klötgens und Dirk Günthers ‘Die Aaleskorte der Ölig’,” Neue Deutsche Literatur 4/2001: 158-166.

7.     “Warten auf den Text oder Erinnern im Minutentakt: Das Mitschreibprojekt ‘23:40’,” Neue Deutsche Literatur 3/2001: 154-162.

8.     “Poeten-Pinnwand digital: NULL – ein Netz-Projekt als Buch von Thomas Hettche und Jana Hensel,” Neue Deutsche Literatur 1/2001: 162-168.

9.     “Assoziations-Blaster: Ein Mitschreibprojekt,” Neue Deutsche Literatur 6/2000: 146-157.

10.  “Beim Bäcker: Collaborative Sex und soziale Ästhetik,” Neue Deutsche Literatur 5/2000: 147-155.

11.  “Chaos und Vergnügen: Literatur im Internet,” Neue Deutsche Literatur 3/2000: 130-149.

12.  “Himmel & Hölle: Cyberspace – Realität im 21. Jahrhundert,” Neue Deutsche Literatur 5/1996: 177-202.


g. Articles in online journals

1.     “Die Zukunft der digitalen Literatur” [The Future of Digital Literature], Web X.0. Das Internet in 10 Jahren, ed. Peter Schlobinski, Torsten Siever, Jens Runkehl (Networx. Nr. 53. - www.mediensprache.net/de/networx), 2 250 words.

2.     “Vom neuen Eigenleben der Wörter. Drei  Fragen zur digitalen Literatur,” paraplui. kulturen künste -literaturen, Nr. 13 (2002) (http://parapluie.de/archiv/cyberkultur/literatur).

3.     “Literaturfeste und Netz-Diskurse,” Telepolis (June 23, 2001) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/on/7943/1.html).

4.     “Zur Ästhetik der Lüge. Website-Fölschung als Kunst, ” Telepolis (June 18, 2001) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/co/7901/1.html).

5.     “InternetKunstPreis 2001,” Telepolis (June 1, 2001) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/sa/7999/1.html).

6.     “Wurm im Apfel. Bericht vom ‘Forum Ästhetik Digitaler Literatur’ in Kassel,” Telepolis (October 26, 2000) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/on/8997/1.html).

7.     Darf es etwas mehr als zwei Groschen sein? Der Arte Liter@turwettbewerb,” Telepolis (October 10, 2000) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/on/8971/1.html).

8.     “Charmante Roboter und digitale Ästhetik. Bericht von der Digital Art and Culture Conference 2000 in Bergen,” Telepolis (August 14, 2000) (http://www.telepolis.de/deutsch/inhalt/konf/8538/1.html).

9.     “Anmerkungen zu den verschiedenen Spielarten elektronischer Belletristik,” Literaturkritik  (April 2000) (http://www.literaturkritik.de/txt/2000-04-12.html).

10.  “Collaborative Sex und soziale Ästhetik. Über ein Mitschreibeprojekt Claudia Klingers,” Literaturkritik.de (April 2000) (http://www.literaturkritik.de/txt/2000-04-19.html).

 

Circa 80 articles in dichtung-digital.org and 30 articles in FAZ.net


h. Book reviews

1.     „Die Botschaft der neuen Medien im Lichte kritischer Web 2.0 Studies“ review on Nicholas Carr „The Shallows“, Geert Lovink „Networks Without A Cause“, Evgeny Morozov „The Net Delusion“, Sherry Turkle „Alone Together“, Zeitschrift für Medienwissenschaft 7 (2/2012): 172-176.

2.     “Dieter Daniels’ Vom Readymade zum Cyberspace. Kunst / Medien / Interferenzen (2003),” Jahrbuch für Computerphilologie 5 (2004) (www.computerphilologie.de), 2 600 words.

3.     Jens Runkehl, Peter Schlobinski, Torsten Siever, ed., Sprache und Kommunikation im Internet (1998), Jahrbuch für Computerphilologie 3 (2001): 172-175.

4.     Eckard Hammel, ed., Synthetische Welten: Kunst, Künstlichkeit und Kommunikationsmedien (1996), Jahrbuch für Computerphilologie 3 (2001): 168-171.

5.     Holger Krapp, Thomas Wägenbauer, ed, Künstliche Paradiese – Virtuelle Realitäten. Künstliche Räume in Literatur-, Sozial- und Naturwissenschaften (1997), Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur (14.09.1999) (www.iaslonline.de).

6.     Karlheinz Barck, ed., Harold A. Innis – Kreuzwege der Kommunikation: Ausgewählte Texte (1997), Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur, 11 June 1999 (www.iaslonline.de).

7.     Holger Dainat, Abaellino, Rinaldini und Konsorten. Zur Geschichte der Räuberromane in Deutschland (1996), Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur, 27. Juni 1999 (www.iaslonline.de).

8.     Norbert Gabriel, Kulturwissenschatfen und Neue Medien: Wissensvermittlung im digitalen Zeitalter (1997), Das Argument: Zeitschrift für Philosophie und Sozialwissenschaften 5/1999: 746-748.

9.     Uwe Jean Heuser, Tausend Welten: Die Auflösung der Gesellschaft im digitalen Zeitalter (1996), Das Argument: Zeitschrift für Philosophie und Sozialwissenschaften 3/1998: 441-443.

10.  Bernhard J. Dotzler, Papiermaschinen: Versuch über COMMUNICATION & CONTROL in Literatur und Technik (1996), Internationales Archiv für die Sozialgeschichte der deutschen Literatur 23 1/1998: 210-216.

11.  Wolf Wagner, Kulturschock Deutschland (1996), Berliner LeseZeichen. Literaturzeitung 10/1997: 115-116.

12.  Ulrich Hartje, Trivialliteratur in der Zeit der Spätaufklärung. Untersuchungen zum Romanwerk des deutschen Schriftstellers Christian Heinrich Spieß (1755-1799) (1995), Wirkendes Wort  3/1997: 503-506.

13.  Ernst von Glasersfeld: “Radikaler Konstruktivismus. Ideen, Ergebnisse, Probleme” (1996), Wirkendes Wort. Deutsche Sprache und Literatur in Forschung und Lehre 2/1997: 346-348.

14.  Martin Klepper, Ruth Mayer, and Ernst-Peter Schneck. eds., Hyperkultur: Zur Fiktion des Computerzeitalters (1996), Jahrbuch für Internationale Germanistik 2/1997: 245-249.

15.  Joachim Walther, Sicherungsbereich Literatur: Schriftsteller und Staatssicherheit in der DDR (1996), Neue Deutsche Literatur 2/1997: 144-151.

16.  John Carey, Hass auf die Massen. Intellektuelle 1880 - 1939 (1996), Das Argument. Zeitschrift für Philosophie und Sozialwissenschaften 5 and 6/1996: 856-857.

17.  Steffen Dietzsch (ed), Luzifer lacht. Philosophische Betrachtungen von Nietzsche bis Tabori (1993), Tabula Rasa. Jenenser Zeitschrift für Philosophie und Kultur 2/1994: 20-26.

18.  Thomas Brussig, Helden wie wir (1995), Neue Deutsche Literatur 2/1996: 156-163.

19.  Nicholson Baker, Die Fermate (1994), Tabula Rasa: Jenenser Zeitschrift für Philosophie und Kultur 1/1995: 95-102.

i. Translations, Reprints 

  1. “Instalacao, Interactividade e o Retorno ao Corpo Um dialogo com Roberto Simanowski,” in: José Quaresma: Instalar e Habitar Picturalmente o Mundo A Pintura Contemporânea no Barco de Teseu (2015-2020) Vol. II, Lisboa, Fevereiro de 2016
  2. “Real-time Web Sculpture” (chapter 6 of Digital Art and Meaning) in: The New Fine Arts (magazine of China Art Academy), Vol. 36, 2015, No. 2, pp. 81-94.
  3. “Autoconhesimento e documetação na era de sua produção mecânica”, Portuguese translation of Selbsterkenntnis und Dokumentation im Zeitalter ihrer mechanischen Produktion: Facebooks Tagebuch” [see section 3d], in: Literatura e espaços afetivos, ed. by Heidrun Krieger Olinto, Karl Erik Schøllhammer (Rio de Janeiro, 2014), pp. 55-69.
  4. “Holoköltészet, bioköltészet és a digitális irodalom. A close reading és a fogalomhasználat körüli vita,” Hungarian translation of “Holopoetry, Biopoetry and Digital Literatures. Close Reading and Terminological Debates” [2007], Narratívák 7. Elbeszélés, Játék és Szimuláció a Digitális Médiában (Budapest, 2008), pp. 102-122.  
  5. “Interfictions. Vom Schreiben im Netz“ [Interfictions: Writing on the Net], excerpt from Interfictions (see section 3b), Neue Medien. Texte zur digitalen Kultur und Kommu-nikation, ed. Karin Bruns, Ramon Reichert (Bielefeld: Transcript, 2007), pp. 219-225.
  6. “Le Mapping Art et le sublime post-humain,” French translation of a lecture, L’art a-t-il besoin d’un umérique?, ed. Jean-Pierre Balpe, Manuela de Barros (Paris: Hermes, 2006) pp. 111-136.
  7. “Hiperfikció,” Hungarian translation of chapter three from Interfiction (see section 3b), Helikon. Irodalomtudományi Szemle (Revue de littérature générale et comparée, Budapest) 3/2004, pp. 386-416.
  8. “Concrete Poetry in Digital Media,” Hebrew translation of an essay from dichtung-digital.org 2/2003, Hearat Shulaym (Note in the Margin)-Independent Journal for Contemporary Art No. 8/9 (Jerusalem, 2004) (www.no-org.net/e-po/index.php).
  9.  “Web-Diarios,” Spanish translation of an online essay in dichtung-digital 2/1999 in Spanish: Hipertulia (1999) (www.ucm.es/info/especulo/hipertul).